Geef jouw webshop een upgrade
Hoe gaat het met jouw webshop? Hoe zorg je ervoor dat al jouw klanten de beste ervaring hebben die ze kunnen hebben; alle pakketjes aankomen zoals ze verzonden zijn én er ook nog eens een unieke, sfeervolle en blijvende ervaring aan iets bestellen bij jouw bedrijf vasthangt. Van het juiste bubbeltjesplastic kopen en noppenfolie kopen tot aan dé klantenreis die al je klanten willen (en die ze ook laat terugkomen voor nog een bestelling), laten we snel kijken naar hoe we jouw webshop kunnen verbeteren.
Vanuit de grond
Voordat we uit gaan pluizen hoe jouw bezorgingsproces er nu aan toe gaat, moeten we eerst inzoomen op iets wat nog veel eerder in de klantenreis komt; vanuit welk idee of welke ideeën is jouw bedrijfje opgebouwd? Stel je bijvoorbeeld iemand voor die geurkaarsen maakt, vanuit hun liefde voor rollenspellen. De kaarsen zijn er om de ervaring van een rollenspel nog meer immersief te maken, en de sfeer van het bedrijf is dan ook middeleeuws en fantasy-achtig. Zowel de website, het logo als het pakketje is allemaal in die stijl. Stel je nog een bedrijfje voor; iemand die outfits voor andere mensen stylet op basis van hun stijlinspiraties en ze dan een doos met tweedehands kleding toestuurt; een volledig nieuwe outfit, gebaseerd op wat zij mooi vinden. De sfeer van die website is juist heel stijlvol, maar ook afgesteld op jonge mensen en het idee dat dingen hergebruiken beter is dan alles nieuw kopen. Dus; wat is het idee achter jouw bedrijf? Is alles wat je doet afgesteld op dezelfde sfeer?
De klantenreis
Nu je de sfeer van je bedrijf scherp hebt, of in ieder geval de sfeer waar je voor wil gaan, kan je gaan kijken naar de daadwerkelijke klantenreis die jouw klanten doormaken vanaf het moment dat ze naar je website gaan tot het moment dat ze hun producten uit het doosje halen. Is alles afgesteld op dezelfde sfeer, zoals hierboven uitgelegd? Stel je voor dat je een klant bent van jouw webshop en een pakketje ontvangt; is het een ‘saai’ kartonnen doosje, of is er nét wat meer aandacht en liefde aan besteedt? Het hoeft niet groot te zijn, maar stel je bijvoorbeeld een doosje voor met het logo van je bedrijf, of een extraatje voor de klant, zeker als ze vaker bij je winkelen.
Een goed pakketje begint natuurlijk met noppenfolie kopen en/of goede bubbeltjesplastic kopen, maar het wordt afgemaakt met een beetje extra liefde.